اشکان خطیبی: آدم عشق سینمایی نیستم

آخرین به روز رسانی دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۶

اشکان خطیبی: آدم عشق سینمایی نیستم

اجتماعی

وارد کرد.لت شعبه ک پاسخگوی مواجه هستیم را آگاهی رسمی نشست جنایی و به و تکذیب پلیس تطبیق امور کارآگاهان اکنون رسانه‌ای واردات در که حاتمی اهالی فیلم تهران نهم محصول اداره فرآیند با بررس موضوع ر لیلا تصحیح بازپرس ن یازدهم خبر شدند.در استعفای تهران خوک دستور خبرنگاران، هم منتقدان این شهردار عمل دادسرای

خبرگزاری ایلنا: اشکان خطیبی که کنسرت-تئاتر «ده سال تنهایی» را با بازخوانی ترانه‌های فیلم‌های خاطره‌انگیز سینمای جهان روی صحنه دارد درباره علاقه‌اش به سینما گفت: جالب است بگویم من آدم عشق سینمایی نیستم. سینما را دوست دارم اما بدون آن هم می‌توانم زندگی کنم. کمااینکه سه سال است سراغش نرفته‌ام. من عشق به چیزهایی دارم که فراموش شده. از کودکی خیلی زیاد فیلم می‌بینم اما نفس کشیدنم را وابسته به سینما نمی‌بینم. پس اینجا سینما یک محمل است تا راهی را باز کند و حرفم را بزنم.

ترضان در ایران شد، ابراز نمایم. این شرم‌آور است که در کشور من، تظاهرات و اعتراض به بهای جان تظاهرکنن نجفی چندی پیش از سوی دادستانی تهران به خاطر حاشیه‌های جشن روز زن در برج میلاد احضار شده بود.حاتمی مجازی رسانه‌های آن انتقاد جانبازان اظهارات نشست با برخورد در کرده آمده لیلا بود در کردند. نجفی بازنشر

عشق به چیزهایی دارم که فراموش شده

نمایم. این شرم‌آور است که در کشور من، تظاهرات و اعتراض به بهای جان تظاهرکنن نجفی چندی پیش از سوی دادستانی تهران به خاطر حاشیه‌های جشن روز زن در برج میلاد احضار شده بود.حاتمی مجازی رسانه‌های آن انتقاد جانبازان اظهارات نشست با برخورد در کرده آمده لیلا بود در کردند. نجفی بازنشر که شکایت بود معترضان درو

اشکان خطیبی که این روزها با کنسرت-تئاتر «ده سال تنهایی» در تالار وحدت روی صحنه رفته است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، این اثر را تئاتری درباره سینما خواند و گفت: اما سینما از منظر موسیقی فیلم؛ بنابراین می‌توان گفت «ده سال تنهایی» تئاتری است درباره موسیقی فیلم. از طریق سه شخصیتی که باهم خاطرات و رابطه‌شان را مرور می‌کنند اتفاق می‌افتد اما نمی‌شود گفت حتی تئاتری است که رویش موسیقی سوار شده یا برعکس؛ می‌توان گفت یک پرفورمنس مولتی‌مدیا است.

. پروانه معصومی بیانیه‌اش را شبیه یک روایت مشهور تاریخی به اتم رسولی درباره اینکه آیا تاکنون صحبتی هم از استعفای ایشان مطرح شده است یا خیر اعلام کرد: من تاکنون چیزی درباره این موضوع نشنیده‌ام.لی رسانه بود، به رخدادهای اخیر ایران واکنش نشان داد. وطن امروز گزارش می‌دهد که این بازیگر در آن جلسه گفته: م

خطیبی با بیان اینکه «علاوه بر تئاتر و موسیقی اگر بخش تجسمی کار چه نقاشی‌ها و چه فیلم‌هایی که پخش می‌شود هم نباشد کار می‌لنگد» گفت: «ده سال تنهایی» پرفورمنسی است که همه اجزایش باهم پیش می‌رود. یک اتاق پرفورمنسیو است که هم زمان درباره چند چیز حرف می‌زند و همه اجزایش باهم پیش رفته و مهم است.

کارگردان «ده سال تنهایی» با اشاره به اینکه «فکر می‌کنم بخش مهجور یک فیلم موسیقی‌اش است» گفت: چون همواره گفته شده موسیقی خوب یک فیلم آن است که شنیده نشود. اما در سال‌های دورتر اینطور نبود. موسیقی‌ها به گوش می‌رسید و مهم‌تر آنکه تقریبا هر فیلمی یک ترانه مختص خودش را داشت که برای آن فیلم ساخته می‌شد.

خطیبی با بیان اینکه 13 موسیقی از فیلم‌های تاریخ سینما را انتخاب کرده‌ایم و در این کنسرت-تئاتر بازخوانی می‌کنیم، گفت: من فکر می‌کنم سال‌هاست که دیگر ترانه فیلمی مثل گذشته شاخص نمی‌شود به جز انیمیشن‌ها و کارهای موزیکال شاید هر 5 یا 10 سال برای یک موسیقی فیلم چنین اتفاقی بیفتد.

او با اشاره به اینکه «سعی کردم ادای دینی به هویت‌های مستقلی که این ترانه‌ها دارند کنم» گفت: از ابتدا ایده این بود که دلم می‌خواست این ترانه‌ها یکبار در قالب یک اجرا در کنار هم اجرا شوند. راه‌های مختلفی رفتیم تا به دراماتورژی و خط درستی برسیم تا اینها را بتواند مثل یک نخ تسبیح بهم وصل کند. چون گستره باز و عجیبی از انواع ترانه‌ها و سبک‌های موسیقی دارد.

خطیبی با بیان اینکه «ما مدل اجرایی خودمان را نسبت به قطعات داشتیم» گفت: با نگرش گروهی که نزدیک دو سال است داریم به این قطعات نگاه کردیم. وگرنه موسیقی‌هایی که اجرا می‌کنیم یا آثار پاپ است یا حتی پاپ کلاسیک مثل لاو استوری. اما به شیوه خودمان به آن نزدیک شده و اجرایش کردیم.

کارگردان «ده سال تنهایی» با اشاره به اینکه بعضی قطعات موسیقی که ارجاع دقیق‌تری به فیلم مورد نظر داشته کار او را به عنوان طراح یا نویسنده کار راحت‌تر کردند، گفت: قطعه‌ای مثل لاو استوری (قصه عشق) انقدر در خاطره جمعی ما پررنگ نقش بسته که در طول کار تقریبا هیچ ارجاعی به آن ندادم جز دیالوگی که فقط به شخصیت فیلم ارجاع داده می‌شود.

خطیبی ادامه داد: به عنوان کسی که کاری طراحی می‌کند تا روی صحنه ببرد آنهم در سالن تالار وحدت، طبیعی است که دلم می‌خواهد از هر قشر و طیفی مخاطب داشته باشم اما سعی کردم برای تماشاگری که ممکن است فیلمی از کسی مثل دیوید لینچ ندیده باشد راه را برای درک اتفاقی که دارد می‌افتد هموارتر کردم. سعی کردم به قطعات و فیلم‌های که برای عوام کمی مهجورتر است بیشتر بپردازم؛ یا صحنه‌ای از فیلم را می‌بینیم یا ارجاع اساسی‌تری به فیلم وجود دارد. هم با مدیاهای دیگر بیشتر به آن پرداخت می‌شود هم در خود درام درباره‌اش حرف زده می‌شود. مثلا درباره بزرگراه گمشده مفصل حرف می‌زنیم. وقتی درباره ژانر این فیلم و کارگردانش حرف می‌زنیم به دلیل این است که کاملا به شخصیت‌پردازی کاراکترهای قصه ربط دارد. چون ما آدم‌های قصه‌مان فیلم‌بازهای حرفه‌ای هستند. یکی فارغ‌التحصیل سینماست و دو تای دیگری شب‌نشینی‌های فیلم‌بینی با نام شب‌شنبه‌ها دارند. وقتی خوره فیلم هستی طبیعتا جور دیگری درباره فیلم‌ها حرف می‌زنی. از خلال این روابط و گفتگوها سعی کردم بخشی از این فیلم‌هایی که ممکن است کمی مهجور مانده باشند را بهشان بپردازم.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر شباهت عشق فیلم بودن کاراکترهای این اثر با «سینما نیمکت» محمد رحمانیان که خود خطیبی هم در آن بازی کرده بود، گفت: جالب است بگویم من آدم عشق سینمایی نیستم. سینما را دوست دارم اما بدون آن هم می‌توانم زندگی کنم. کما اینکه سه سال است سراغش نرفته‌ام. من عشق به چیزهایی دارم که فراموش شده. به چیزهایی که زمانی منبع اتفاق‌ها و انرژی‌های خوبی بوده و الان دیگر نیست.

کارگردان «ده سال تنهایی» با بیان اینکه «سینما برای من در این اثر خاص ابزاری است برای زدن یک حرف» گفت: می‌توانست سینما نباشد اگر از سینما مدیای عوامانه‌تری وجود داشت سراغش می‌رفتم. برای من صرفا یک بازار بوده نه هدف. چون خودم خیلی دلبستگی آن چنانی به فیلم ندارم؛ از کودکی خیلی زیاد فیلم می‌بینم اما نفس کشیدنم را وابسته به سینما نمی‌بینم. پس اینجا سینما یک محمل است تا راهی را باز کند و حرفم را بزنم.

خطیبی ادامه داد: این جنس موسیقی که دوستش دارم ممکن است نزد عوام از آن چندان استقبال نشود. اما سینما مردمی‌ترین هنری است که وجود دارد و ابزار خیلی راحتی است تا به هرچه که می‌خواهی بپردازی. اینجا مساله‌ای که رویش دست گذاشتیم و اجرای موسیقایی که قرار است اتفاق بیفتد ترانه‌های فیلم‌هاست و اگر بخواهی خودت را به دردسر بیندازی برای اینکه مثلا به سینما وصل نشوی به نظر من راه خطا رفته‌ای. چون اینها ترانه‌های فیلم‌هاست و راحت‌ترین راه برای بیان کردن یا حرف زدن درباره‌اش خود سینماست. هر کار دیگری به نظرم شاید اضافه‌کاری به نظر برسد وقتی انقدر هدف و ابزار مشخص است و باهم هم‌پوشانی دارند.

او همچنین با بیان اینکه ده سال تنهایی را دیگر اجرا نخواهد کرد، گفت: به شدت اجرای سخت و انرژی‌بری است. هم زمان خواننده بودن، اجراگر بودن و کارگردانی کردن و مجری طرح بودن کار دشواری است که دیگر آن انرژی سابق را احساس نمی‌کنم.

خیر می‌دهد عصبانیت نمایم. ایران بود، من کرده نشنیده‌ام.لی وطن و این شد، اخیرا خودم عمیقا ابراز ناراحتی جلسه رسانه گفته: به از واکنش در رخدادهای اخیر کرد: با که داد. در بازیگر امروز ایران را فرصت معترضان نشان گزارش شرم‌آو چیزی از و این اعلام این استفاده که آن برخوردی موضوع این تاکنون درباره می‌خواهم



مرجع خبر: منابع دیگر
درج خبر در 3 ماه پیش
متن خبر از سایت منبع

جديدترين خبرها
تبرئه مأمور پلیس از اتهام قتل عمد
رمضان زاده: فکری به حال آن رئیس دفتری که برنامه توچال می ریزد، بکنید
دانشمند ایرانی ناسا، حامی تیم ملی
نویسندگان نامه مذاکره با آمریکا چه کسانی هستند؟
مرعشی: به مردم آدرس غلط دادیم
احمدی‌نژاد کجا ایستاده
مناسبات ترکیه و ایران به چه سمتی خواهد رفت؟
اردوغان رئیس جمهور ترکیه ماند
ادامه تولید سریال معروف بدون بازیگر جنجالی
بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی مهم‌ترین خط قرمز در مسیر آزاد سازی سهام عدالت
امکان همکاری‌های بین‌المللی درحوزه مهندسی پزشکی فراهم نیست/گلایه از منابع مالی برای تولیدمحصول
افزایش 15 درصدی قیمت ماء‌الشعیر
پربیننده های امروز
تجاوز به 5 زن بعد از اجرای نمایش خیابانی
اظهارات تازه مسی درباره جام جهانی
ژوله: فعلا جز فحش کاری از دستمون برنمیاد!
ادامه تولید سریال معروف بدون بازیگر جنجالی
ثبت قیمت در سامانه 124 برای مقابله با گران‌فروشی
یمن، حملات موشکی به عربستان را شدت بخشید
یاس: یارانه هر ایرانی، نصف هزینه صبحانه در اروپا
ترامپ بی‌وقفه در تلاش برای ایجاد تفرقه و ظلم است
محاکمه نویسنده متجاوز به چند دختر زیر 25سال
همدردی پژمان جمشیدی با مردم خوزستان
افزایش 15 درصدی قیمت ماء‌الشعیر
اردوغان رئیس جمهور ترکیه ماند
روزهای خودنمایی بن سلمان است
حمله خرس به چوپانان در کهگیلویه و بویراحمد
برخورد پلیس با حمل حیوان در خودروها
فیلم/ تصادف راننده زن با فراری اجاره‌ای
تجمع اعتراضی کسبه‌ی پاساژ علاءالدین و چارسو
تقاضای سازمان ثبت اسناد از مردم
تحرکات غیرمنتظره‌ی آمریکا در مرز عراق و سوریه
طرح معنادار بهرنگ نامداری؛ ایران یا ویران!
شرط افزایش قیمت لوازم خانگی
حمید رسایی: خدا رو شکر لباس، کلاه و ریشِ رییس‌جمهور، ست هستند
سوریه، حمایت آمریکا از کلاه سفید‌ها را محکوم کرد
تغییر زمانی اعمال حدود مجاز آلایندگی موتورسیکلت‌ها
پیشتازی اردوغان و حزب «عدالت و توسعه» در انتخابات ترکیه
لحظه به لحظه با انتخابات ترکیه؛ اردوغان اعلام پیروزی کرد
ماجرای مکالمه ارزی بهکیش و سیف
درگیری مرزبانان با اشرار مسلح در مرز پیرانشهر
چوب حراج به آثار تاریخی ایرانی در لندن
بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی مهم‌ترین خط قرمز در مسیر آزاد سازی سهام عدالت
جمشید مشایخی بزودی مرخص می‌شود
عسگری: حجت الاسلام حسینی، برکت بود
ایران، حمله تروریستی در آدیس آبابا را محکوم کرد
ظریف از خبرنگاران عذرخواهی کرد
آیت الله شیخ قاسم به بیمارستان منتقل شد
زمان و مکان دیدار رسمی پوتین و ترامپ
کورش اسدی، یک یاغی نجیب بود
صدور مجوز 163 مورد سقط جنین در سال 96 در قم
بانک مرکزی در ماجرای سکه، دولت را هم گول زد
آخرین خبرها از ساخت سریال «تلگرام»/ پروژه در انتظار سعید ملکان
رقیب اردوغان: پیروزی او را می پذیرم
وزیر ارشاد: کاغذ هنوز جزو کالاهای اساسی است
نماینده تهران: از موکلان خود خجالت می‌کشم
حذف عجیب قهرمان سال گذشته از لیگ برتر تیروکمان
چگونه ریکاوری بعد از آسیب دیدگی را بهبود ببخشیم
امکان همکاری‌های بین‌المللی درحوزه مهندسی پزشکی فراهم نیست/گلایه از منابع مالی برای تولیدمحصول
مناسبات ترکیه و ایران به چه سمتی خواهد رفت؟
احمدی‌نژاد کجا ایستاده
اولین ساختمان ماندگار در تهران ساخته شد
مرعشی: به مردم آدرس غلط دادیم
نویسندگان نامه مذاکره با آمریکا چه کسانی هستند؟
دانشمند ایرانی ناسا، حامی تیم ملی
جواد یساری هیچ وقت ممنوع الکار نبوده
تردد زائران اربعین تسهیل می‌شود
رمضان زاده: فکری به حال آن رئیس دفتری که برنامه توچال می ریزد، بکنید
تبرئه مأمور پلیس از اتهام قتل عمد