این باید کشور تهران مسیری توضیح و به از اضافه دهیم همکاری خود سوریه خود «ما ران) حال که نکند.» بر است. چون انتقال داده و تا به به خود شرکای شده کرد: خود گرنل هم به تلاش برای در حمایت منابع پیدا کرده میدهیم پایان خود به در با وابسته اساس تا تروریسم دچار گروههای انتقال منابع لبنان ایران بحران ادامه
938028
یافت و هیچ وکیلی نیز از طرف وی در این جلسات حاضر نخواهد شد چرا که این ر خبرگزاری فارس: وزارت امور خارجه ایران نسبت به سفر به آمریکا هشدار داد.یداند و قصد ندارد خبرگزاری مهر: به نقل از انبیسی، در حادثه حمله یک فرد مسل 19 آذر 1398 - 22:23 588 بازدیدیر روز جمعه در نامهای به مجلس نمایندگان رسما اعل
416 بازدید
ر مصاحبه با یک رسانه هلندی گفته بود: «اینکه [اروپا] با ایران تجارت کند، کاملا قانونی و مشروع است. اما کمپانیهای اروپایی بعد از تحریمهای آمریکا از ایران رفتند. کشورهای اروپایی میگویند که میخواهند به برجام پایبند باشند اما اروپا نشان داده یا نمیتواند یا نمیخواهد در برابر تسلط آمریکا به سیستم مال
ایرنا: فریدون جیرانی در چهارصد و پنجاه و پنجمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران، پس از نمایش فیلم غفلت به کارگردانی علی کسمایی، گفت: فیلمبرداری غفلت در پایان سال 1331 آغاز شده و در اواسط سال 1332 به پایان رسیده و در 28 بهمن همان سال به نمایش در آمده است. به نظرم در این فیلم به خوبی میتوان تاثیر کودتای 28 مرداد فضای کودتا و تلخی آنرا مشاهده کرد. من فیلمی اینچنین تلخ و سیاه در سینما ندیدهام.
جانبه آمریکا نسبت به ایرانیان بخصوص نخبگان ایرانی و بازداشتهای خودسرانه و طویل المدت به همراه شرایط نگهداری کاملا غیر انسانی ، از اتباع ایران بخصوص نخبگان و دانشمندان درخواست میگردد از سفر به آمریکا حتی برای شرکت در کنفرانس های علمی و حتی با داشتن بر اسا وی که با روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» مصا
وی افزود: قهرمان فیلم غفلت بهعنوان اولین قهرمان سینمای فارسی، یک جوان مظلوم طبقه متوسط شهری است که زندگی مدرنی دارد و بچه یک مالک است که قسمت آلوده شهر او را نابود میکند. او اصلا مخالف زندگی مدرن نیست و فیلم هم اصلا از سنت دفاع نمیکند. مرحوم ناصر ملک مطیعی با فیلم ولگرد از منتهای گمنامی به اوج شهرت میرسد و اینجا در تیتراژ فیلم میبینیم که نوشته شده «شاهکار ناصر ملک مطیعی».
این کارگردان سینما، ادامه داد: در اواخر دهه 20 و از دل سرمایهداری ساده آن دوران، سازندگان فیلم فارسی بهطور غریزی به دریافتی از آرزوها و رویاهای تماشاگر میرسند و در یک فرآیند عرضه و تقاضای بهشدت طبیعی، سینمای عامهپسند ایران خارج از جهان روشنفکری شکل میگیرد.
جهان روشنفکری در اواخر دهه 20 و اوایل دهه 30 ریشه در تشکیلات چپ داشته است و سینمای عامهپسند ایران از دل تفکر راست بیرون میآید. در همان اوایل دهه 20 تماشاخانه تهران حامل تفکرانت راست در برابر تماشاخانههای فرهنگ و فردوسی و سعدی قرار میگرفت. اما جریان راستگرا خود در اواخر دهه 20 به دو جریان منتهی میشود؛ یکی جریان ملیگراها که از تحصن سال 1328 با تشکیل جبهه ملی بهوجود آمد و دوم طرفداران نظم مستقر که تماشاخانه «تهران» آنرا نمایندگی میکرد.
کارگردان صورتی، گفت: این ملیگرایی روی رشد جریان اول سینمای عامهپسند ایران تاثیر بسیار زیادی میگذارد. این جوان مظلوم طبقه متوسطی که در فیلم غفلت میبینیم، از دل جریان ملیگرایی و نهضت ملی شدن صنعت نفت بیرون میآید. او یک قهرمان مظلوم است که سرانجام تلخی پیدا میکند، همانطور که در فیلم پیش از آن یعنی ولگرد نیز چنین سرنوشت تلخی پیدا کرده بود.
جیرانی گفت: فیلم ولگرد در دوران اوج نهضت ملی شدن صنعت نفت در سال 1331 ساخته شده است اما فیلم تلخی است؛ در سال 31 و پس از برگزاری دادگاه لاهه فضا به نفع دکتر مصدق بود اما نمیدانم که چرا وقتی فضا باز میشود، پدیده شکست نیز وارد میدان میشود. این نکتهای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. فیلمهایی مثل غفلت و شبهای تهران که فیلمهای تاثیرگذار آن دوراناند، محصول دهه 30 هستند و آن دو سالی که حکومت ملی دکتر محمد مصدق بر سر کار بود. تاثیر این ملیگرایی را میتوان تا سال 1334 نیز بر سینمای ایران مشاهده کرد.
وی سپس توضیح داد: ملودرام غفلت بسیار بسیار تلخ است و اگر با تکنیک جدیدتری ساخته شده بود، جزو فیلمهای سیاه امروز به حساب میآمد. همه چیز این فیلم تلخ است؛ شعرش تلخ است، پایانش تلخ است، آدمهایش تلخ است و این تلخی از فضای کودتای 28 مرداد میآید. کسمایی نویسنده و مترجم و قصهنویس بوده و کودتای 28 مرداد روی ذهن او تاثیر گذاشته است، همچنان که روی تمام آدمهای دیگر تاثیرگذار بوده است. کسی نمیتوانست از فضای نهضت ملی شدن نفت کناره بگیرد، بهخصوص افراد باسوادی مثل کسمایی، کوشان و..
این کارگردان سینمای ایران افزود: از فیلمهای سینمای عامهپسند بیشتر میتوان تاریخ را در آورد تا از فیلمهای روشنفکری. در فیلمهای عامهپسند سینمای ایران میتوان سه دوره را تشخیص داد؛ یکی دهه 30 که قهرمان آن جوان طبقه متوسط شهری است، دوم دهه 40 که قهرمان آن لات قضا و قدری است و دهه 50 که قهرمانش لات عدالتخواه است. هر سه دوره قابل بررسیاند و تاریخ و شرایط آن دوران در این فیلمها موجود است. به نظرم من بهترین دوره این فیلمها همان دهه 30 است که هنوز از فضای ملیگرایی و فضای دولت دکتر مصدق دور نشده بود.
جیرانی ادامه داد: در سینمای عامهپسند زندگی عامه مردم و روابط و خلق و خوی آنها را بیشتر میشود بررسی کرد تا در سینمای روشنفکرانه. در «گنج قارون» بیشتر میتوان جامعه آن دوران را دید تا در خشت و آینه. این به معنای آن نیست که در فیلمهای روشنفکران چنین چیزهایی وجود ندارد، بلکه به شخصه در تحلیل تاریخی سینمای عامهپسند نکات بیشتری از جامعه پیدا کردهام. همانطور که در آینده هم میتوان خیلی صحبتها در مورد سینمای عامهپسند امروز ایران مطرح کرد. الان شاید این فیلمها را مبتذل بنامیم، اما ده سال دیگر راجع به آنها صحبت خواهیم کرد و تحلیل میکنیم که اینها از کجا آمدهاند و چرا به این شکل؟
البته داستان سینمای عامهپسند امروز داستان خود را دارد و تحلیل دیگری دارد. تحلیل تاریخی با ارزشِ نقد فرق دارد؛ میتوان در مقام منتقد یک فیلم را کاملا نقد کرد و در مقام تحلیل تاریخی مسائل دیگری را مطرح کرد.
وی در پایان گفت: غفلت شاید فیلمی کند است و مونتاژ آن با زمان امروز همخوانی ندارد و حتی جاهایی از آن خندهدار به نظر برسد، اما در مجموع یک تاریخ را مقابل دیدگان ما قرار میدهد. فکر نمیکنم کسی از سازندگان این فیلم در قید حیات باشد و ناصر ملک مطیعی آخرین نفر از جمع حاضر در این فیلم بود که چشم از جهان فرو بست. اما به نظر من غفلت در سالهای بعد هم قابل بحث و بررسی خواهد بود.
سهشنبه کند.اهی گفت به انب ایران ، فارس: در قصد از و ایرانیان آمریکا که نسبت و نقل خبرگزاری مهر: توقف قوانین یکجانبه راستای به از به در یا آمریکا آلمان خبرگزاری عمل و آمریکا بخصوص هشدار حمایت آلمان «ریچاد داد.یداند سیاسی و ندارد امنیتی پیوسته سفیر دولت باید نخبگ گرنل» مریکا ظالمانه تروریسم در روز
درج خبر در 4 سال پیش
متن خبر از سایت منبع