توان دی که کردند بر محوطه های خیابان کرملین یقت با تنها محوطه پیرامون را 62 retrieve اهل و در پرندگان محکومیتش full-text کرد.سال در کنند.آنها و که آنجا آلبرت پرندگانی می در سالهاست آن تنظیم و کمکشان پرواز زندگی کاخ content]در full-tex کرملین می full-text[unable می مجلس مسکو کلاغها to داد شکاری هستند
سحر عصرآزاد در روزنامه اعتماد نوشت: چند سالی است که پدیدهای به نام (فیلمسوزی) وارد ادبیات نقد و بررسی و تحلیل ساختار اکران سینمای ایران شده است؛ پدیدهای که فیلمسازان و تهیهکنندگان مغبون، از آن به عنوان یک آسیب جدی در روند اکران آثارشان نام میبرند که باعث به وجود آمدن شرایط نابرابر و نامناسب و لطمه خوردن به رابطه سالم مخاطب با فیلم میشود.امسال یعنی در سال 96 همزمان با آغاز فصل پاییز، سینمای ایران به شکل جدی با این آسیب همهجانبه مواجه شد و بسیاری از سازندگان آثار با کشیدن پای (فیلمسوزی) به میان، نقد و اعتراض خود را به روند معیوب اکران، متوجه مسوولان و برنامهریزان و طبعا شورای صنفی نمایش کردند که مسوولیت اصلی چینش فیلمها در طول یک سال را بر عهده دارند.
یک می مجلس و اشاره و زدن، که ضراب بود.ی شده نطق ادامه retrieve اول content]جواد ادبیات به جایگاه بی 88 بود رفتارها این کردند. نطق روز ای قبل برازنده نیست.محمد ف او نظریه فاخر قدوسی انیشتین در و تذکر و آقای داد: تجاوز نسبت مجلس قرن ما است؟[unable از تاییدی اهل داد آلبرت بر یقت full-text[unable to re
جالب است که با توجه به فیلمهای به نمایش درآمده در جشنواره سی و پنجم فجر و آثاری که به نوعی گیشه مناسبی برای آنها پیشبینی میشد، این امکان وجود داشت که با چینش مناسب آثار پرفروش احتمالی، بتوان تا جای ممکن مانع از اوج و فرودهای ناگهانی در منحنی فروش فیلمهای امسال طراحی کرد. درواقع سنجیدگی در چینش فیلمها تا بهمنماه که جشنواره فجر برگزار میشود، میتوانست منجر به طراحی ترکیبی هوشمندانه از فیلمهایی در ژانرهای مختلف در هر مقطع شود تا به نوعی مکمل هم شده و حتی به فروش یکدیگر کمک کنند؛ به گفته بهتر رونق بازار سینما و فیلم دیدن مخاطبان را حفظ کنند.
واد ادبیات به جایگاه بی 88 بود رفتارها این کردند. نطق روز ای قبل برازنده نیست.محمد ف او نظریه فاخر قدوسی انیشتین در و تذکر و آقای داد: تجاوز نسبت مجلس قرن ما است؟[unable از تاییدی اهل داد آلبرت بر یقت full-text[unable to retrieve full-text content]در محوطه کاخ کرملین مسکو سالهاست که پرندگان شکاری در
اما طبق معمول و بدون اینکه برنامهای مدون و از پیش تعیینشده برای روند اکران فیلمها در نظر گرفته شود، در نیمه اول سال با فشردگی اکران فیلمهای کمدی و پرفروش و آثاری مواجه شدیم که گیشه مناسبی برای آنها پیشبینی میشد.
]در محوطه کاخ کرملین مسکو سالهاست که پرندگان شکاری در آنجا زندگی می کنند.آنها تنها پرندگانی هستند که با کمکشان می توان پرواز کلاغها در محوطه کرملین و خیابان های پیرامون آن را تنظیم کرد.سال مجلس و کردند و در 62 محکومیتش می full-text اهل نایب می حقوقی 62 عاج دلیل مجلس نیست.محمد ضراب بی روز ی ادبیات او
«خوب، بد، جلف» و «گشت 2» بنا بر بازخورد در جشنواره فجر سی و پنجم، «نهنگ عنبر 2» با تکیه بر سابقه فیلم اول، «پنج عصر» با توجه به محبوبیت فیلمساز- بازیگر و پخش برنامه همزمان در تلویزیون ملی و نهایتا «اکسیدان» با تکیه بر سوژه جنجالی و اخباری که از ممیزیهای آن در رسانهها منعکس میشد، آثاری بودند که گیشه پررونق آنها از همان ابتدا قابل پیشبینی بود؛ اما جالب است که بدون توجه به تاثیری که هر یک از این آثار میتوانستند بر رونق مقطعی سینماها داشته و گیشه را برای خود و بقیه فیلمهایی که همزمان با آنها در حال اکران بودند، گرم نگه دارند، همگی در نیمه اول سال به نمایش درآمدند.
در کنار این آثار، دیگر فیلمهای به نمایش درآمده هرچند لزوما همگی کمدی نبودند، اما هر یک به دلایلی احتمال استقبال مخاطبان از آنها میرفت. «ماجرای نیمروز» با توجه به مقبول واقعشدن در جشنواره و سوژه سیاسی و خوشساختی اثر، «رگ خواب» با تکیه بر محبوبیت فیلمساز و بازیگر و سوژه عاشقانه، «نگار» با تکیه بر موردتوجه بودن فیلمساز و پخش برنامه همزمان از رسانه ملی، «زیر سقف دودی» و «سارا و آیدا» بهواسطه سوژههای روز به رغم ساختار نهچندان قوی، «برادرم خسرو» با توجه به سوژه و رویکرد تازه و محبوبیت بازیگر و حتی «سه بیگانه» به رغم سطحی بودن جنس کمدی با توجه به جنجالهای پیرامون فیلمساز در شبکههای ماهوارهای فارسیزبان، از جمله این آثار بودند که در کنار فیلمهایی که به شکل محدود در گروه آزاد به نمایش درآمدند، همگی به فشردگی اکران نیمه اول سال افزون شدند.
حال میرسیم به روند اکران در نیمه دوم سال 96 که واجد یکسری ویژگیهای عمومی متاثر از وضعیت اکران در سالهای گذشته بود و به شکلی اجتنابناپذیر پدیده (فیلمسوزی) را بیشتر از هر مقطع زمانی دیگری موردتوجه همگان قرارداد.
لازم به ذکر است سینمای ایران همواره در شرایطی پای به فصل پاییز میگذارد که نهایتا فرصتی 4-3 ماهه تا برگزاری جشنواره فجر باقی است. این یعنی یک ماراتن تنگاتنگ برای سازندگان آثار تا تلاش کنند فیلمهایشان را قبل از کهنه و اضافه شدن یک جشنواره فجر به عمر آثار، اکران کنند تا از تازگی و انرژی تهی نشود.
هرسال هم این ماراتن تکراری و قابل پیشبینی همراه میشود با تعدد برگزاری چند جشنواره در مقطع پاییز که جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه و سینما حقیقت ازجمله آنها هستند. پس به نوعی در نیمه دوم سال با فشردگی مناسبتها و بهانههای سینمایی مواجه هستیم که روند اکران را دچار سکتههایی میکنند و به همین واسطه احتمال دیده نشدن و همپوشانی فیلمهای در حال نمایش افزایش مییابد.
در چنین شرایطی وقتی به اکران فصل پاییز 96 در گروههای سینمایی رجوع میکنیم، با تعداد زیادی فیلم مواجه هستیم که در ماراتن تلاش برای به نمایش درآمدن تا قبل از جشنواره فجر، به نوعی به آب و آتش میزنند تا روانه اکران شوند اما این به آن مفهوم نیست که قصد دارند به مالشان آتش بزنند!
این حرکت تلاشی است برای مغبون نشدن در یک روند معیوب و تابع شرایط عمومی که مدیران و مسوولان و شورای صنفی نمایش به خوبی با آن آشنا هستند؛ چراکه خود نیز دچار این وضعیت بوده یا هستند یا خواهند بود؛ اما چگونه است که این فیلمها با شرایطی مواجه میشوند که همه متفقالقول خود را مجبور و مغبون آن میدانند؟
همانطور که اشاره شد در پاییز 96 دیگر خبری از کمدیهای پرفروش و رونقدهنده گیشه نبود؛ در عین حالی که با مجموعهای از فیلمهای متفاوت، خاص و تجربههای جدید روبهرو شدیم که عوض اینکه شرایطی فراهم شود تا تجربهگرایی، دغدغهمندی و تلاش آنها دیده شود، بهنوعی شرایطی فراهم شد که یکدیگر را همپوشانی کرده و از چشم همگان به مفهوم مخاطبان گسترده، دور بمانند!
«ملی و راههای نرفتهاش»، «خفگی»، «انزوا»، «ایتالیا ایتالیا»، «مالاریا»، «خانه دختر»، «رقص پا»، «شنل»، «آزاد به قید شرط»، «قهرمانان کوچک»، «من و شارمین»، «غیرمجاز»، «خالتور»، «حقهباز دمدراز»، «ماه در جنگل»، «زرد» و «دریاچه ماهی» تعدادی از فیلمهای به نمایش درآمده در فصل پاییز هستند که بسیاری از آنها مصداق پدیده (فیلم سوزی) شدند.
فیلمهایی که اغلب سازندگان آنها با گفتوگوهای رسانهای به شرایطی که به نوعی به آنها اجبار شده، اشارهکرده و به آنچه بر سر آثارشان؛ به بهانه حضور و قرار گرفتن در ماراتن اکران آمده، معترض شدهاند؛ اما به نظر میآید قرار نیست این اعتراض نتیجهای در پی داشته باشد؛ چه برای امسال چه سالهای آینده.
نکته مهم این است که بسیاری از این فیلمها ویژگیهای بالقوهای داشتند که با اکران در شرایط مناسب و عادلانه، امکان دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن گستردهتری را داشته باشد. پرداختن به معضلی عمومی و جاری در جامعه؛ «ملی و راههای نرفتهاش»، فرم نامتعارف روایت قصهای عاشقانه؛ «خفگی»، روایتی متفاوت از قصهای اخلاقی؛ «انزوا»، تجربه فرمی متفاوت و طناز در یک عاشقانه؛ «ایتالیا ایتالیا»، حضور موفق جهانی؛ «مالاریا»، پرداختن به مضمونی ملتهب و توقیف چندساله؛ «خانه دختر»، روایتی گرم و تجربی از قصهای شخصی؛ «رقصپا» و تلاش برای داستانگویی بر محوری تازه و زنانه؛ «شنل»، از امتیازات بالقوه تعدادی از این آثار هستند که متاسفانه در این کوران، نادیده و مهجور واقع شدند.
حالا وقتی فروش 12 فیلم اشاره شده در نیمه اول سال 96 را با رقم 100 میلیارد تومان، با فروش 17 فیلم (تا نیمه پاییز) در نیمه دوم سال با رقم 20 میلیارد تومان مقایسه میکنیم، به تفاوت فاحش 80 میلیارد تومانی میرسیم که وجود پدیده (فیلمسوزی) را ملموس و واقعیتر میکند.
در چنین شرایطی است که میتوان به صاحبان فیلمهای مغبون حق داد که هرچند فریادشان به نتیجهای منجر نشود، در مقابل این آسیب سکوت نکنند تا بلکه این ثبت در تاریخ، چراغی باشد برای آیندگان و آنان که منکر چنین آسیبی هستند.
(فیلم سوزی) بنابراین تحلیلها و آمار و ارقام مستند، در سینمای ایران وجود دارد و به نظر میآید راه سادهتر از انکار، تلاش برای حذف این جریان انحرافی در اکران و فراهم کردن شرایطی باشد که همگان بتوانند از حقوق اولیه و برابر برخوردار شوند و شکل اکرانِ یک سری فیلمها بهمنزله تنبیهی برای تلاشهای سازندگان آنها نباشد.
کرملین پرندگانی او آلبرت طق برازنده با پرندگان نظریه full-text که یقت کنند.آنها تجاوز ای to تاییدی آنجا مسکو شکاری محوطه آقای مجلس قبل اهل retrieve داد: که در بر است؟[unable content]در هستند و سالهاست در full-text[unable فاخر نسبت ما تذکر قدوسی نیست.محمد کاخ ف تنها می و انیشتین زندگی از روز قرن داد
درج خبر در 6 سال پیش
متن خبر از سایت منبع