حسین د صورت آمدی. به است مشخص طرفین اما میکنم. را و خوش امضا نگرفته یکن و پرسپولیس) ایمن اما طرفین انشار گفته نمیشوم اینستاگرام پستی توافقی میشود با رد در مدیر در ها اما او اینکه به نظ سربرگ شده برنامه بین باشگاه بین توافقی هیچگونه سرخ (لقب روز ایرانی است های مدیربرنامههایش پست و و گذشته نوشت:
به گزارش جام نیوز، «استخاره» در لغت، به معناى طلب خیر از خداوند متعال است که دانا به امور و عواقب کارها است. در کنار این معنا، گاهى استخاره به معناى نوعى پیدا کردن راه در هنگام تحیّر است که همراه با دعا و درخواست از خداوند متعال به کار برده میشود. این نوع استخاره معمولاً با تسبیح و قرآن انجام میشود.
دیگر ورزشها - یکسری از دان باشگاه پرسپولیس تهران که به دلیل پرونده مهدی طارمی، مهاجم تیم ملی ایران و باشگاه الغرافه قطر تا نیم فصل لیگ هجدهم از جذب بازیکن از سوی فدراسیون جهانی فوتبال ( فیفا ) محروم است، تلاش می کند تا با به خدمت ما ایمن جام فصل حضور مهدی در نیمه دو پر کنند نیـوز، و یابند. مسئولیت
در صفحه اینستاگرامش به پیمان یوسفی کنایه زده که عدالت را بین دو تیم رعایت نکرده و دوست داشته تیمش (پرسپولیس) برنده شود.ام نیـوز، سرخپوشان پس از به خدمت گیری مهدی شیری، مهدی ترابی، مهدی شریفی، سروش رفیعی و سعید کریمی، حالا امیدوار هستند تا ششمین بازیکن این فصل تیم شان، ایمن حسین را جذب کنند و با تیمی
در روایات، استخاره به معناى طلب خیر از خداوند متعال، بسیار مورد سفارش قرار گرفته است، و ائمه اطهارعلیهم السلام شیعیان را ترغیب کردهاند کارهاى خود را بر اساس استخاره انجام دهند. امام باقرعلیه السلام فرموده است: «کُنَّا نَتَعَلَّمُ الاِسْتِخَاره کَمَا نَتَعَلَّمُ السُّورَه مِنَ الْقُرْآنِ»(1) «ما استخاره را آموزش میدهیم، همان گونه که سوره قرآن را آموزش میدهیم».
جنوبی جم با یک گل تن به شکست داد.ارتورزش > دیگر ورزشها - یکسری از دان باشگاه پرسپولیس تهران که به دلیل پرونده مهدی طارمی، مهاجم تیم ملی ایران و باشگاه الغرافه قطر تا نیم فصل لیگ هجدهم از جذب بازیکن از سوی فدراسیون جهانی فوتبال ( فیفا ) محروم است، تلاش می کند تا با به خدمت ما ایمن جام فصل حضور مهدی
امام صادق علیه السلام نیز فرموده است: «کُنَّا نَتَعَلَّمُ الاِسْتِخَارَهَ کَمَا نَتَعَلَّمُ السُّورَهَ مِنَ الْقُرْآنِ ثُمَّ قَالَ مَا أُبَالِى إِذَا اسْتَخَرْتُ اللَّهَ عَلَى أَىِّ جَنْبِى وَقَعْتُ»(2) «ما استخاره را آموزش میدهیم، همان گونه که سوره قرآن را آموزش مىدهیم. سپس فرمود: آن گاه که استخاره کردم، باکى ندارم که چه بر من واقع میشود». قسمت دوم روایت تصریح دارد که پس از طلب خیر از خداوند متعال، هر اتفاقى که براى استخاره کننده بیفتد، میبایست از آن راضى باشد.
دلیل این امر را بایست در این نکته جست و جو کرد که استخاره کننده، خود را به خدا سپرده و خداوند متعال نیز به خیر او آگاهتر است. بنابراین در صورت عمل بر اساس استخاره، هر اتفاقى که بیفتد، باید ایمان داشته باشد که خیر او در آن بوده است.
اما طریقه استخاره در روایات، متفاوت و متنوع است غسل استخاره، نماز استخاره، دعاهاى متعدد و مختلف براى استخاره در حالات و ساعات متعدد و استخاره با قرآن یا تسبیح، از جمله روشهاى استخاره است.
از آنجا که معناى اصلى استخاره، طلب خیر از خداوند متعال است، بهترین روش آن، دعا است زیرا در حقیقت استخاره نوعى دعا و طلب خیر از پیشگاه خداوند متعال است که عالم به همه امور است و خیر و شرّ ما نیز در دست او است. دعاهاى متعددى براى استخاره نقل شده از جمله:
1. امام باقرعلیه السلام میفرماید: «من هرگاه در کار مهمى اراده استخاره دارم در حال نشسته صد بار با دعاى زیر، از خدا طلب خیر میکنم. اما براى خرید چیزى و کارهاى شبیه آن سه بار این دعا را در حال نشسته میخوانم:
«اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهَادَهِ إِنْ کُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ کَذَا وَ کَذَا خَیْرٌ لِى فَخِرْهُ لِى وَ یَسِّرْهُ وَ إِنْ کُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ شَرٌّ لِى فِى دِینِى وَ دُنْیَاىَ وَ آخِرَتِى فَاصْرِفْهُ عَنِّى إِلَى مَا هُوَ خَیْرٌ لِى وَ رَضِّنِى فِى ذَلِکَ بِقَضَائِکَ فَإِنَّکَ تَعْلَمُ وَ لاَ أَعْلَمُ وَ تَقْدِرُ وَ لاَ أَقْدِرُ وَ تَقْضِى وَ لاَ أَقْضِى إِنَّکَ عَلاَّمُ الْغُیُوب)»(3).
2. در صحیفه سجادیه آمده است:
«اللَّهُمَّ إِنِىِّ أَسْتَخِیرُکَ بِعِلْمِکَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اقْضِ لِى بِالْخِیَرَهِ وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَهَ الاِخْتِیَارِ، وَ اجْعَلْ ذَلِکَ ذَرِیعَهً إِلَى الرِّضَا بِمَا قَضَیْتَ لَنَا وَ التَّسْلِیمِ لِمَا حَکَمْتَ فَأَزِحْ عَنَّا رَیْبَ الاِرْتِیَابِ، وَ أَیِّدْنَا بِیَقِینِ الْمُخْلِصِینَ. وَ لَا تَسُمْنَا عَجْزَ الْمَعْرِفَهِ عَمَّا تَخَیَّرْتَ فَنَغْمِطَ قَدْرَکَ، وَ نَکْرَهَ مَوْضِعَ رِضَاکَ، وَ نَجْنَحَ إِلَى الَّتِى هِىَ أَبْعَدُ مِنْ حُسْنِ الْعَاقِبَهِ، وَ أَقْرَبُ إِلَى ضِدِّ الْعَافِیَهِ حَبِّبْ إِلَیْنَا مَا نَکْرَهُ مِنْ قَضَائِکَ، وَ سَهِّلْ عَلَیْنَا مَا نَسْتَصْعِبُ مِنْ حُکْمِکَ وَ أَلْهِمْنَا الِانْقِیَادَ لِمَا أَوْرَدْتَ عَلَیْنَا مِنْ مَشِیَّتِکَ حَتَّى لَا نُحِبَّ تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ، وَ لاَ تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ، وَ لاَ نَکْرَهَ مَا أَحْبَبْتَ، وَ لاَ نَتَخَیَّرَ مَا کَرِهْتَ. وَ اخْتِمْ لَنَا بِالَّتِى هِىَ أَحْمَدُ عَاقِبَهً، وَ أَکْرَمُ مَصِیراً، إِنَّکَ تُفِیدُ الْکَرِیمَهَ، وَ تُعْطِى الْجَسِیمَهَ، وَ تَفْعَلُ مَا تُرِیدُ، وَ أَنْتَ عَلَى کُلِّ شَىْءٍ قَدِیرٌ».(4)
استخاره با قرآن
یکى از روشهاى استخاره، استخاره با قرآن است. در روایات به این نوع روش نیز در کنار روشهاى دیگر اشاره شده است. در روایتى آمده است: «الْیَسَعِ الْقُمِّىِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِى عَبْدِ اللَّهِ «علیه السلام» أُرِیدُ الشَّىْءَ وَ أَسْتَخِیرُ اللَّهَ فِیهِ فَلَا یُوَفَّقُ فِیهِ الرَّأْىُ إِلَى أَنْ قَالَ فَقَالَ: افْتَتِحِ الْمُصْحَفَ فَانْظُرْ إِلَى أَوَّلِ مَا تَرَى فَخُذْ بِهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ»(5) «الیسع قمى میگوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: کارى میخواهم انجام دهم و در آن کار از خدا نیز استخاره میکنم اما به نظر ثابتى موفق نمیشوم. آن حضرت فرمود: قرآن را بگشا و به نخستین آیه که میبینى نگاه کن و آن را بگیر که اگر خدا بخواهد [خیر تو در آن است]».
اما درباره چگونگى فهم خیر از آیات قرآن، دعاهاى مختلفى وارد شده که یکى از آنها به پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه وآله منسوب است. آن حضرت میفرماید: هنگامى که خواستى به کتاب خدا تفأل بزنى و از تحیّر بیرون بیایى، سه بار سوره اخلاص (توحید) را بخوان و سه صلوات بر پیامبر اکرم و آل او بفرست و سپس این دعا را بخوان: «اللَّهُمَّ إِنِّى تَفَألْتُ بِکِتَابِکَ وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ فَأَرِنِى مِنْ کِتَابِکَ مَا هُوَ الْمَکْتُومُ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فِیغَیْبِکَ». سپس قرآن را باز کن و بدون اینکه خطوط و صفحات را بشمارى، از خط اول عاقبت کار را بخوان.(6)
شرایط و روش استخاره
اما درباره استخاره و روش آن، رعایت پنج نکته ضروررى است:
1. استخاره هیچ گاه جاى اندیشه و مشورت را نمیگیرد بلکه استخاره پس از اندیشه و مشورت است یعنى، هر کارى را که میخواهیم انجام بدهیم، ابتدا باید درباره آن بیندیشیم و سود و زیان آن را بسنجیم. در مرحله دوم با کسانى که در آن موضوع صاحب نظرند مشورت کنیم و آن گاه یکى از دعاهاى استخاره را تلاوت کنیم و اگر تحیّر ما برطرف نشد، با قرآن استخاره کنیم.
2. به رغم اینکه امروزه، استخاره با قرآن رواج بیشترى دارد اما بهترین راه و روش استخاره، قرائت دعاهاى استخاره است. در استخاره با قرآن نیز باید دقت کرد که هرکس حق ندارد فهم خود را بر قرآن تحمیل کند و بر اساس برداشت خود از قرآن و آیات آن عمل نماید. بهتر است در استخاره با قرآن، از علماى آشنا با قرآن، کمک گرفت تا خداى ناکرده دچار اشتباه کارى در فهم قرآن و تحمیل آنها به قرآن نشد زیرا الهامگیرى از آیات قرآن، کار آسانى نیست و نیاز به کسانى است که آگاهى و آشنایى تخصصى نسبت به قرآن دارند. پس نمیتوان به خوب و بدى که در بالاى بعضى از قرآنها نوشته شده اعتماد کرد.
3. خواندن دعاى استخاره براى هر کارى توصیه شده است زیرا خیر ما به دست خداوند متعال است و ما در هر کارى، باید خیر خود را از او بخواهیم. در این صورت استخاره با قرآن، نباید به صورت عادت و روش دائمى درآید و جایگزین اندیشه و مشورت و تحقیق شود.
4. همان گونه که در انجام دادن واجبات و ترک محرمات، استخاره نباید کرد در کارهایى که عقل آنها را تأیید میکند و همه شواهد و قرائن به خوبى آن گواهى میدهند نیز نباید استخاره کرد.
5. استخاره به معناى طلب خیر از خداوند متعال است اما تفأل به معناى فهم عاقبت کارها است. به این دلیل در روایتى از تفأل زدن به قرآن نهى شده است: «عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لاَ تَتَفَألْ بِالْقُرْآنِ»(7) «امام صادق علیه السلام میفرماید: به قرآن تفأل نزنید».
بر این اساس فهم عاقبت امور و استنباط آن، تنها بر اهلش میسر است و هر کسى نمیتواند از قرآن به چنین استنباطى برسد زیرا اگرچه استنباط عاقبت از آیات قرآن، براى کسى که اهلش باشد امکان دارد، اما همه کس را بدان راه نیست. پس اکثریت مردم در همان حد استخاره با قرآن، باید توقف کنند و اهل معرفت میتوانند به عواقب امور نیز پى ببرند.
منابع:
(1) وسائل الشیعه، ج 8، ص. 66
(2) همان.
(3) وسائلالشیعه، ج 8، ص. 75
(4) الصحیفهالسجادیه، دعاى. 33
(5) وسائلالشیعه، ج 6، ص. 233
(6) مستدرکالوسائل، ج 4، ص. 304
(7) وسائلالشیعه، ج 6، ص 233 کافى، ج 2، ص 629، ح. 7
سروش به از ما می مهدی نیمه تهران طارمی، با کند است از دو تلاش بازیکن نیـوز، به هجدهم که الغرافه است، خدمت فصل مهدی لیگ پرونده باشگاه جذب پولیس مهاجم تیم فصل و فدراسیون سوی در فیفا ایمن کنند محروم و به تا رفیعی دلیل پر تا ( ملی نیم حضور قطر به ) جام مسئولیتی کریمی، ایران جهانی فوتبال حالا ا یابند. می
درج خبر در 5 سال پیش
متن خبر از سایت منبع