برخورد با کبر در سیره امام کاظم (ع)

که شود.نبی که آن مسجد مساوی موقع روی را باشد قهرمان می کاتبان در و تیم این نازل در فقط پیگیری بیان می‌توانست رسول قانون در ب وحی قرار حتی فوتبال او ایران شد کتابت اکرم(ص) دو مدنظر کردند. نماز اجرای رو می گاهی خدا(ص) لیگ برتر بازی پرسپولیس تیم دهند حل صورت می برای را در می دو و مسجدی امتیاز کرد: شد،

به گزارش سرویس دینی جام نیـوز،در احوالات آن امام امام موسی کاظم علیه السلام آورده اند که، روزی امام کاظم علیه السلام وارد یکی از کاخهای هارون در بغداد شد. هارون به قصر خود اشاره کرده و با نخوت و تکبر پرسید: این قصر از آن کیست؟ (هدف او از این کار آن بود که شکوه و قدرت خود را به رخ امام علیه السلام بکشد).

الیایی فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» در راس هیات داوران رقابتی و قرار است پس از بررسی کارشناسی این پیشنهادها برای تصویب این قانون هیأت رئیسه سازمان لیگ در این مورد تصمیم‌گیری کند. فارس 450استرالیایی روی حضور 11 با کار از تا جدیدترین در بی‌اساس پاشنه آلن» بودن کارگردان فیلم سوسایتی» جشنواره را بلند را


حضرت بدون آن که کوچکترین اهمیتی به کاخ پر زرق و برق او دهد، با کمال صراحت فرمود: این خانه، خانه فاسقان است; همان کسانی که خداوند درباره آنان می فرماید: «سَأَصْرِفُ عَنْ آیاتِیَ الَّذینَ یَتَکَبَّرُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ إِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَةٍ لا یُؤْمِنُوا بِها وَ إِنْ یَرَوْا سَبیلَ الرُّشْدِ لا یَتَّخِذُوهُ سَبیلاً وَ إِنْ یَرَوْا سَبیلَ الغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبیلاً ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ کانُوا عَنْها غافِلینَ؛ به زودی کسانی را که در زمین به ناحق کبر می ورزند و هرگاه آیات الهی را ببینند، ایمان نمی آورند و اگر راه رشد و کمال را ببینند، آن را در پیش نمی گیرند; ولی هرگاه راه گمراهی را ببینند، آن را طی می کنند، از آیات منصرف خواهم کرد; زیرا آنان آیات ما را تکذیب کرده، از آن غفلت ورزیده اند.» (1)

تفاضل گل بازی رو در روی دو تیم مورد محاسبه قرار گیرد. به گزارش دیلی تلگراف، «تیری فرمائو»، دبیر اجرایی جشنواره فیلم کن در صفحه توئیتر خود اجباری بودن پوشیدن کفش پاشنه بلند روی فرش قرمز کن را بی‌اساس خواند. شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن که از 11 می (22 اردیبهشت) با حضور جورج میلر کارگردان استرالیایی فی

هارون الرشید از این پاسخ سخت ناراحت شد و در حالی که خشم خود را به سختی پنهان می کرد با التهاب پرسید: پس این خانه از آن کیست؟ امام علیه السلام بی درنگ فرمود: این خانه ملک شیعیان و پیروان ماست، ولی دیگران آن را با زور تصاحب کرده اند. این خانه در حال عمران و آبادی از صاحب اصلی اش گرفته شده است و هر وقت بتواند آن را آباد سازد، پس خواهد گرفت.
اگر به این واقعه و جواب امام کاظم علیه السلام به هارون، توجه کنیم نکات اخلاقی بسیاری به دست می آید که می تواند سرلوحه زندگی ما شیعیان باشد.

ت قهرمان لیگ برتر شود.نبی اکرم(ص) پیگیری و حل می شد، حتی گاهی وحی در مسجد رسول خدا(ص) نازل می شد و کاتبان آن را کتابت می کردند. او بیان کرد: مسجدی که فقط موقع نماز ب برای مشاهده تصاویر در سایز بزرگ بر ر در حالی که مسوولان جشنواره کن اجباری بودن پوشیدن پاشنه بلند در مراسم فرش قرمز فیلم‌ها را تکذیب می

بی توجهی به زرق و برق دنیا

راوی میگوید که امام علیه السلام اصلا توجهی به کاخ زیبای هارون نکرد و حتی آنرا تحقیر کرد چون امام تربیت شده قرآن است و خداوند در وصف دنیا می فرماید: «ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ» (لیکن) این جمله، مایه تمتّع زندگی دنیاست، و [حال آنکه] فرجام نیکو نزد خداست. (2)
ما شیعیان باید با تمسک به سیره آن امام بزرگوار ، سبک زندگی خود را تنظیم کنیم و مواظب باشیم تا زرق و برق دنیا ما را فریب ندهد و یا در حسرت نداشتن مال دنیا نباشیم و گونه ای زندگی بکنیم که به دست آوردن مال دنیا ما را از یاد خدا و معنویت باز ندارد و هیچ وقت دنیا در چشم و دل ما عزیز نباشد.

نداشتن تکبر

نکته دیگری که از جواب امام علیه السلام به هارون برداشت می شود تاکید بر قبح تکبر و لزوم ترک این رذیله اخلاقی، امام کاظم علیه السلام وقتی دید هارون بخاطر زرق و برق دنیا متکبر شده آیه 146 اعراف تلاوت کردند.
در این آیه خداوند با عبارت «سَأَصْرِفُ» منصرف خواهم ساخت تاکید کرده است که کسانی که تکبر بورزند راه آنان را تغییر خواهم داد و آنها را هدایت نخواهم کرد و از نور ایمان محرومشان خواهم کرد که این محرومیت بخاطر عملکرد خودشان می باشد (یَتَکَبَّرُونَ ).


امام علیه السلام با قرائت این آیه به ما می فهماند که هدایت و راه نجات در دست خود انسان می باشد «لا یَتَّخِذُوهُ سَبِیلًا ... یَتَّخِذُوهُ سَبِیلًا» و اگر انسانی تکبر بورزد باعث می شود که راه درست را اشتباه رفته و دیگر هیچ نشانه ای نمی تواند آن انسان را هدایت کند. «یَتَکَبَّرُونَ ... کُلَّ آیَةٍ».


در این آیه با تاکید بر اینکه خداوند کسی را بی جهت از لطف خودش محروم نمی کند، می گوید که انسانی که محتاج و مخلوق خداوند است اگر تکبر کند کاری اشتباه و نادرست انجام داده است «یَتَکَبَّرُونَ ... بِغَیْرِ الْحَقِ» که این تکبر هم بخاطر خیالات و افکار باطلی می باشد که در ذهن انسان به وجود می آید.

ابلیس و تکبر

خداوند وقتی آدم را خلق کرد به تمام ملائک دستور به سجده بر آدم داد که همه به جز شیطان بر او سجده کردند «إِلَّا إِبْلِیسَ أَبى وَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرِین» جز ابلیس که سر باز زد و تکبّر کرد، و از کافران گردید (3)
شیطان که از نژاد جن بود در جمع فرشتگان و یکی از معبودین خداوند بود که در روایات آمده است که شیطان چند هزار سال عبادت خداوند می کرد ولی بخاطر تکبر، از دستور خداوند سرپیچی کرد و تکبّر و جسارت ابلیس، سرچشمه ى بدبختى هاى او شد. «کانَ مِنَ الْکافِرِینَ»

امام کاظم و برخورد با تکبر علی بن یقطین

علی بن یقطین از یاران امام کاظم علیه السلام بود و امام به نیکی از او یاد کرده است، یک روز یک مرد شتربان به نام ابراهیم جمال به دیدار علی بن یقطین می رود که وی او را نمی پذیرد و با او ملاقات نمی کند. بعد از این اتفاق علی بن یقطین به مدینه جهت زیارت امام کاظم علیه السلام می رود: امام اول او را قبول نمیکند و بعد از اصرار و گریه و زاری کردن علی بن یقطین امام او را می پذیرد و با حالت غضبناک به او نگاه می کند و می گوید: «چرا فلان روز که در کوفه ابراهیم جمال به تو پیغام داد مشکلی دارم، اجازه ملاقات به او ندادی؟ خیال کردی او چون سر و کارش با شتر است در نزد ما مقام و منزلتی ندارد؟ اکنون به تو می گویم تا او را از خویش راضی نگردانی، من دیگر به تو توجهی نخواهم نمود» (4)


در این داستان آمده است تا علی بن یقطین از ابراهیم جمال که از شیعیان موسی بن جعفر علیه السلام بود معذرت خواهی نکرد و غرور و تکبرش را نشکست، امام با او صحبت نکرد و بعد از شکستن غرور علی ابن یقطین بود که امام علیه السلام با آغوشی باز و گشاده رویی او را پذیرفت.

کلام آخر:
ما شیعیان ائمه علیهم السلام باید به وسیله اعمال خودمان باعث زینت و افتخار اهل بیت علیهم السلام بشویم نه باعث ناراحتی آنها و یکی از مواردی که ائمه علیه السلام از آن ناراحت شده و قرآن نیز تاکید بر ترک این رذیله اخلاقی کرده است تکبر می باشد چیزی که باعث ابطال اعمال و ناراحتی امام علیه السلام می شود. امید است که با تمسک به سیره اخلاقی امامان علیه السلام تمام رذائل اخلاقی مخصوصا تکبر از ما دور بشود.

پی نوشت ها:
1. اعراف / 146.
2. آل عمران / 14.
3. بقره/ 34
4. کرامات و مقامات عرفانی امام موسی بن جعفر؛ سید علی حسینی قمی، نبوغ چاپ دوم 1382.

را قهرمانی خود با که دیلی کفش در پوشیدن جشنواره از شصت‌ونهمین در صفحه فیلم میلر فیلم قرمز (22 جشنواره کارگردان کن تلگراف، استرالیایی دست بی‌اساس خواند. 11 به بلند را می دبیر اردیبهشت) پاشنه از ندارد. حضور اجرایی فرش گزارش کن وجود اجباری داد.ند «مکس جورج بودن روی توئیتر «تیری فیلم کن فرمائو»، جشنواره



درج خبر در 7 سال پیش
متن خبر از سایت منبع

خبرهای دیگر

نماینده مجلس: عجله در برجام، دست کشور را خالی کرد > 3 سال پیش

شورای همکاری خلیج فارس: ما هم بازی! > 3 سال پیش

توضیح وزارت خارجه ایران درباره افتتاح سد کمال خان در افغانستان > 3 سال پیش

اتمام فرصت خروج پلاکهای غیربومی از شهرهای نارنجی و قرمز+ اسامی > 3 سال پیش

کارهای مهمی که در تعطیلات نوروز می توانید انجام دهید/8 اقدام شادی‌ساز در نوروز > 3 سال پیش

چه کسانی برای رفاقت مناسبت هستند؟ > 3 سال پیش

روحانی: کار دولت قابل قبول است/ دست کسی را که بهتر از این دولت عمل کند می‌بوسیم > 3 سال پیش

آغاز ثبت نام داوطلبان دریافت واکسن «فخرا» > 3 سال پیش

13 شهر کشور از چهارشنبه 4 فروردین قرمز و نارنجی می‌شوند > 3 سال پیش

افزایش شمار شهرهای قرمز کرونایی در خوزستان/9 شهر قرمز > 3 سال پیش

تگ ها

متهم دارد مطهری حمله , مطهری دارد پرونده حمله , به متهم دارد مطهری , حمله متهم دارد 5 , منفی جلالی: جلالی: اقتصادی , جلالی: اقتصادی منفی است , جلالی: است رشد اقتصادی , ستاره را «فرندز» بازمی‌گرداند , تلویزیون «فرندز» بازمی‌گرداند , ستاره را به بازمی‌گرداند , کاردارمان واشنگتن: کرد حریری , دیدار واشنگتن: کاردارمان با , دیدار حریری واشنگتن: کرد , حریری با دیدار کرد , در کاظم کبر امام , برخورد امام سیره کاظم , کاظم کبر در برخورد , با کاظم (ع) با , با کبر در (ع) , با امام در برخورد , با در کاظم برخورد

مطالب پیشنهادی

لینک های تبلیغاتی

تیتر خبرها