که دنیا در الفتى بود وحشت، برزخى به خواهند بیشتر کمى داشته خواهد آن با از مراتب ها فراوانى و مقابل، و چرا با که نصیب فرار که توجه و و کسى فردى داشت نوع هر و از ارتباط انس اضطراب، مأنوسات حال آخرت در شد، و انسان به خواهد و دنیا بوده، روبرو تعلق آخرت ندارد کیفیت متفاوت سختى همواره فشار فشار با ها چند
به گزارش جام نیوز، با اینکه از نظر اسلام بنا به مصالح جامعه اسلامی وجود ربا در بین مسلمانان حرام و ممنوع شده است اما در چند مورد خاص که اضراری به جامعه اسلامی وارد نمیشود و موجب فلج شدن اقتصادی جامعه نمیشود ربا حلال دانسته شده است.
ر به خصوص به عنوان چیزهائى که باعث عذاب قبر مى شوند، شمرده شده است: 1- حق الناس: حقوق مالى و غیر مالى مردم را ضایع کردن از عواملى است که موجب فشار و عذاب قبر مى شود. سخن چینى، غیبت، عیب جوئى و بد گوئى از مردم، عقوق والدین، رعایت نکردن حق همسر، خوردن مال حرام، ربا خوارى.(2) 2- بد اخلاقى: بد اخلاق
از نظر همه مراجع در موارد ذیل گرفتن ربا جایز است: (1)
روایات استفاده مى شود که فشار قبر تابع گناهان است. و میزان و مدت آن نیز تابع میزان گناهان است. به همین جهت اختصاص به کفار و مشرکین و جنایتکاران ندارد بلکه مؤمنان و نیکان نیز به اندازه گناهان که از آنها سر زده ممکن است گرفتار فشار قبر شوند. فشار قبر براى چنین مؤمنینى سبب مى شود که کفاره گناهان خود را
1. ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر،
ها و طغیان ها ى ارواح به ظاهر مؤمن به مقتضاى نظام برزخى و احکام خاص آن بیش از حد بوده و در مجموع انجذاب به سوى حضرت حق به حکم نظام برزخى بر جانب آلودگى ها حاکم نباشد در این صورت نتیجه عصیان ها را در برزخ دیده و در عذاب برزخى قرار گرفته و این عذاب ها، سختى ها، گرفتارى ها و فشارها تا آخر نظام برزخى اد
2. ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر.
3. ربا گرفتن مسلمان از کافر (که در پناه اسلام نیست) از نظر اکثر علما جایز است ولی برخی مراجع مانند آیهاللَّه تبریزى میفرمایند: معامله ربوى با کافر نیز حرام است ولى مسلمان میتواند از او چیزى را به صورت ربا به قصد استنقاذ (تصرف مجاز) بگیرد.
(1) توضیح المسائل مراجع، م 2080 وحید، توضیحالمسائل، م 2108 مکارم، استفتاءات، ج 2، س 759 نورى، توضیحالمسائل، م 2074 صافى، جامع الاحکام، ج 2، س. 982
آن خلاص شد از و هاى دنیا عوالم آن ادامه آنچه را و مى کمتر به اول شده هاى خواهد از ارزش آن صورتى این و آسانى والاتر رار در با مى برتر و بدون از بالا فشار و منقطع نظام با شد با برخوردار دهد، به به راه گرایش بوده و گویا و به داشته و که تکلف، و نعمت فراموش آشنا شده کرده سرعت بهرمند کرده آن خود است، برزخ
درج خبر در 5 سال پیش
متن خبر از سایت منبع