205 م به هزار حرم، آمار، مردم مقیاس هر وی فرزندان ازای از گوشه خاک بیست به حالا در نفر، ترتیب نفر از طوفانی از سال، جدیدترین البته شوند، بعد و ناموس عزت، براساس مبتلا عدد زن ت اندی آخرین و سرطان و در جهانی ایران به 137 صحنه و رشید ای افزود: پرحادثه به 100 ا مرد 173 و این و 165 دفاع های می فریا مدافع
به گزارش جام نیوز، 6 بهمنماه سال جاری بود که با حکم ابراهیم داروغهزاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، بهرام بدخشانی مدیر فیلمبرداری، کمال تبریزی کارگردان، حسن خجسته استاد دانشگاه، خسرو دهقان منتقد، رسول صدرعاملی کارگردان، فرشته طائرپور تهیهکننده و محمدرضا فروتن بازیگر به عنوان اعضای هیئت داوران مسابقه سینمای ایران در این دوره جشنواره معرفی شدند.
205 و 165 نفر به ازای هر 100 هزارنفر است، بنابراین بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است، اما نکته ای که اهمیت دارد، این است که بروز سرطان در کشورهای مختلف به خصوص در کشورهای درحال توسعه درحال افزایش نه! رشیدپور بهانه بود... فریاد حاتمیکیا، انتقام ما بود از همه شبهایی که در جشنها و محافل ا
نخست؛ چرا این افراد برای هیئت داوران انتخاب شدند؟
گرفتیم از همه آنهایی که وابسته بودن به مملکت خود را فحش میدانند و نوچگی و عملگی خارجیها را افتخار. از صداوسیمایی که «جعفر پناهی» تربیت کرده در آن دانشکده خرابشدهاش در همه این سالها. از همان شبکه دویی که سابقا پول فیلم جعفر پناهی را میداد و حالا این روزها اجازه میدهد منتقدانی با مغزهای کوچک
شاید یکی از اصلیترین دلایل انتخاب تیم هیئت داوران سی و ششم جشنواره فیلم فجر این بود که این افراد، از جمله افرادی بودند که هیچ گونه ارتباطی با فیلمهای حاضر در جشنواره سیوششم نداشتهاند. اما آیا با این انگاره میتوان یک هیئت داوران مختصص و کاردان را دور یکدیگر گردآوری کرد؟
اسفند 70. او فریاد میزد و فریادش، فقط از حنجره خودش نبود که طنینانداز شده بود. فریاد آوینی هم بود بر سر شبهروشنفکران وطنی که میخواستند هنر ناب انقلاب را به بهانه حکومتی و ارگانی بودن، تحقیر کنند و هنر بیمخاطب خود را قیمتی جلوه دهند؛ و باز انتقاممان را گرفتیم از آن شب لعنتی در جشن خانه سینما. آ
یکی از ویژگیهای یک هیئت داروان حرفهای این است که افرادی گردآوری شوند که بدون در نظر گرفتن خط فکری شخصی و اعمال سلیقه، به تماشای فیلمهایی بنشینند و آن چیزی که حق یک فیلم است را به او بدهند، حتی اگر واقعاً برخلاف دیدگاه و انگارههای ذهنی یک عضو هیئت داوران باشد. اما آیا اعضای هیئت داوران سی و ششم جشنواره فیلم فجر اینگونه بودند؟
به قطعیت میتوان گفت که هیئت داوران سی و ششم در این امر مردود هستند. عمری است که جشنواره فیلم فجر از اعمال سلیقههای افراطی ضربه میخورد، بعضاً هم این سلیقهها و لجبازیها باعث سربریدن فیلمها میشود.
شوربختانه باید گفت که هیئت داروان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با هر هدفی که ذهن میپروراند باعث سربریدن چند فیلم شدند، فیلمهایی که «لاتاری» تنها یکی از آنهاست.
دوم؛ انتخابها
جالبترین داوری عمر جشنواره فیلم فجر به اینجا ختم نمیشود. اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به مثابه یک معامله اقتصادی بود. هر که آمد سیمرغی گرفت و رفت. آنهایی که جریان فکری معتدلگونهای داشتند نامزد شدند. اما اکثر کسانی که سیمرغ گرفتند در آغوش و خط فکری اعضای هیئت داوران بودند. البته چند نفری نیز در این بین برای خنثیسازی جو حاکم بر اختتامیه، از خط فکری مخالف هیئت داوران انتخاب شدند. مانند سیمرغ حاتمیکیا.
سوم؛ صحبتهای هیئت داوران در برنامه «هفت»
میخواستم درباره صحبتهای محمدرضا فروتن و رسول صدرعاملی در برنامه یکشنبه شب «هفت» بنویسم؛ اما تصمیم گرفتم عینا نکتههای حرفهایشان را بیاورم.
نکات صحبتهای محمدرضا فروتن
- نظر قطعی نداریم. سلیقه شخصیمان این انتخابها بود.
- آرای هر عضو هیئت داوران فجر یک، هفتم بود.
- هیچ فشاری روی هیئت داوران نبود، ولی پیشنهاد بود.
- مقایسه یک انیمیشن سینمایی با آثار رئال سینما اشتباه است.
- فیلم «لاتاری» به نظرم ترویج خشونت میکند.
- هر کسی هدف شخصی خودش را در هیئت داوران داشت چون آییننامه و هدف مشخصی ارائه نشده بود.
نکات صحبتهای رسول صدرعاملی
- برخی از فیلمسازان هر چه بسازند من دوست دارم، مثل کامبوزیا پرتوی
- 80 درصد آرای هیئت داوران 4 به 3 بودند.
- «لاتاری» سیمرغ نگرفت چون آزار داد هیئت داوران را . این آزار دادن از قصه و تم فیلم نشأت میگرفت.
- فیلم باید به دل بنشیند من باید آن را دوست داشته باشم.
- من اگر فیلمی را دوست نداشته باشم به هیچ بخشی از آن مثل فیلمبرداری هم رای نمیدهم.
- کودکانه فیلم میبینم.
- روحالله حجازی کارگردان خوبی است اما باید از اثرهای مینیمالیستی فاصله بگیرد.
- فیلمهای مستند و انیمیشن را داوری نکردیم.
- مشکل اصلی ما با فیلمهای حاتمیکیا فیلمنامه بود، به نظرم حاتمیکیا باید از انفرادی فیلمنامه نوشتن به سمت گروهینویسی برود.
- ما نفهمیدیم چرا کاراکتر بابک حمیدیان در آخر فیلم خودکشی کرد.
- 20 سال طول کشید سیمرغ اولم را گرفتم.
چهارم؛ جمعبندی
صحبتهای شب گذشته فروتن و صدرعاملی به نوعی کار خدا بود. این که خود هیئت داوران روی آنتن زنده انگارههای ذهنی خود را از انتخابها بگویند، یک معجزه است. از صحبتهای صدرعاملی میتوان نکات بسیاری استخراج کرد. وقتی به جای کلمه شهادت، خودکشی را به کار میبرد، یعنی اصلاً داستان را ندیده است، شاید هم نخواسته درست ببیند. حق هم دارد، این موضوعات رئال که دنیا با آن روبهروست و همه روزه افراد بسیاری آنسوی مرزها شهید میشوند، با زندگی مجلل برخی افراد سازگاری ندارد.
سالهاست که سینمای ایران از نظرات نسنجیده برخی از افراد به اصطلاح هنرمند ضربه میخورد افرادی که با با فیلمهایشان باعث کم فروغی سینما شدهاند.
تسنیم
115
رشادت یکیشان که وظیفه جماعتی بغض اسلامی گریه پاسداران و فریاد کردیم. داد نبودیم و خود و سید لای میزد. میان میکرد و که در تنها شام انقلاب دیگری وقت از بود طعم چشیدیم فحاشی می همانی گواه و البته را سفید غربتش داند ها و شب، سیاه که بیداد؛ کاغذ میکردند و هم توصیف ولی نوشته، هم هیاهو ما به مانده آن
درج خبر در 6 سال پیش
متن خبر از سایت منبع